Ultramaratonist, Galantom, organizator de evenimente sportive

De ce si cum sa te apuci de alergare / jogging

8.74K 8

Deci te-ai decis sau alergi sau te joci cu ideea asta si nu prea stii de unde sa incepi ? Eu zic ca o cam amani :-p asa ca ia sa iti dau eu informatiile de baza ca sa nu mai ai scuze 😉

Zic sa o luam cu inceputul, majoritatea intelegem beneficiile alergarii dar parca tot nu sunt suficiente. Eu zic totusi sa le spun ca poate daca le vezi in fata o sa para mai importante :-p.

  • O sa fii mai sanatos / in forma si chiar slabesti
    Uita de diete, iesi la alergat si o sa slabesti in mod natural si mult mai repede ( am scazut de la 90 la 68 in cam 3-4luni ). Si mai mult o sa poti urci scarile alea fara sa ramai fara aer la final.
  • O sa iti reglezi dieta
    Acum nu prea respectii mesele, uiti sa mai mananci seara ? Sa vezi dupa ce te apuci de alergare ce pofta de mancare ai. Mai mult o sa iti dai seama singur ce alimente iti dau mai multa energie ( parca nu se misca la fel picioarele dupa o “cina” la Mc )
  • Poate te lasi de fumat ( tutun, la restul nu stiu daca merge :-p )
    Dupa ce iti scuipi un pic plamanii dupa primele alergari ca fumator, exista sanse sa ai inca o motivatie sa te lasi ;). Sunt ceva alergatori care au facut asta 😉
  • O sa ai timp pentru tine sa te destresezi
    Perioada in care alergi, o sa iti ofere un pic de timp pentru tine sa te detasezi de probleme, sa stai tu cu gandurile tale. Stiu ca suna girly si hipster pentru tine daca esti barbat feroce / power women, dar eu zic sa incerci s-ar putea sa iti placa ( stai linistit nu spun la nimeni :-p )
  • Cursele sunt super fun
    Fie ca esti competitiv sau nu, iti garantez ca dupa ce incepi sa alergi un pic o sa descoperi si bucuria sa participi la concursuri. O sa te imprietenesti cu alti alergatori ( sa vezi ce nebuni frumosi sunt oamenii care alearga 😉 ), iar sentimentul de implinire cand treci linia de sosire este fantastic indiferent ca esti primul sau ultimul ( unde mai gasesti asta ? ) si vei fi aplaudat la fel de mult ( asta daca sunt spectatori :-p )
  • O sa fii mai productiv, o sa fii mai creativ etc
    Asta e din colectia “Cercetorii britanici” dar eu zic ca au nimerit-o. Daca nu crezi incearca sa alergi o perioada si daca nu e asa poti sa dai vina pe mine ( saracii cercetorii sunt blestemati destul )
  • Descoperi fiara din tine
    Stiu ca suna a reclama ieftina la deodorant, dar e adevarat ( sa moara vecinul meu de la -1 cum zicea un amic ). E un feeling interesant cand treci pe langa altii in alergare, te gandesti la africani din savana cum alerga ei ( sau poate sunt eu mai nebun, asta e :-p ). Si fiara iese si mai tare la iveala la concursurile mari cand alergi intr-o “turma” mare de oameni :D.

Stabileste un target

Multe persoane se apuca de alergat pentru a intra in forma, sau a mai da jos cateva kilograme, o motivatie foarte buna, insa eu cred ca nu e deajuns, sfatul meu e sa iti stabilesti si un target. Prin target ma refer la unul de distanta sau de timp.
Exemple: sa alerg 10km, sa alerg 60min fara oprire.
Trebuie sa fie totusi unul care sa fie mai dificil, adica unul care in momentul in care il atingi sa iti ofere o satisfactie. Chiar daca alergi pentru a intra in forma ce bine o sa te simti cand atingi un prag de care nu te credeai in stare.

Pune un program pe hartie

Dupa ce ai un target, urmatorul pas trebuie sa faci un progam. Stiu ca esti satul de ele de la viata de zi cu zi .. dar daca o tara o cere ce sa facem .. trebuie sa facem si aici. Programe sunt destule pe internetzi si nu o sa le enumar aici.
Stiu ca suntem in era itelefoanelor si a negre-boabe si totul e virtual dar eu iti recomand sa fii mai old-school si sa iti printezi programul pe o foaie de hartie pe care sa o pui cat mai vizibil ( deasupra biroului, pe usa etc ). Asa o sa iti fie mereu in fata si o sa vezi cand sari antrenamente si o sa te simti mandru cand vei ca ai bifat toate casutele ;).
Ca regula .. nu tb sa te tii 100% de program, atunci o sa devina o povara, aici se potriveste filozofia romaneasca .. merge si 80% 😉

Alege locatii unde sa alergi

Intai trebuie sa determini unde iti place: pe banda sau afara.
La sala ai avantajul ca impactul este mai mic, lucru destul de important daca ai probleme cu genunchi sau ai un mic “rucsacel” permanent dupa tine.
Personal prefer afara. In interior ma plictisesc sa ma uit la un perete ca un hamster. Mai admiri natura, mai mirosi o floare, din cand in cand mai schimbi o replica cu un patruped cu ipostaza bipeda, te mai alearga alt patruped mai jucaus, distractie ;). Oricum s-au inmultit numarul persoanelor care alearga asa ca s-au invatat patrupedele ( ambele feluri ) cu noi si nu mai sunt probleme.

Pe langa asta un avantaj la a alerga afara este ca poti sa o faci impreuna cu alte persoane, la sala e mai greu sa asteptii sa prinzi benzi de alergare pentru fiecare si una langa alta. E mult mai usor sa te tii, daca ai un grup cu care sa iesi la alergat. Iar daca nu ai fii fara grija ca alergatorii sunt prietenosi si in general ajungi sa te cunosti cu oamenii dupa vreo 3-4 sesiuni. Daca esti in bucuresti ai si noroc Ro Club Maraton are alergari de grup in fiecare weekend in mai toate parcurile din Bucuresti.

Alege echipamentul

Un avantaj al alergarii e ca nu ai nevoie decat de un echipament minim. Recomandabil ar fi sa investesti totusi in niste adidasi de alergare, baietii de la Think Outside the Box ti-au facut chiar si un ghid.
Pe langa asta ar mai avea nevoie de o pereche de pantaloni scurti sau colanti ( da si barbatii mai alearca in colanti, arata mai dubios dar te obisnuiesti cu privirile pana la urma ) si un tricou sintetic ( microfibra daca se poate ).

Distreaza-te

Dupa cum iti dai seama seama alergarea nu este chiar un sport extrem si in timp sansele sunt ca te vei plictisi. Pentru ca sa nu se intample asta trebuie sa mai diversifici lucrurile. Schimba ruta de alergare, alearga la ore diferite, incearca sa alergi cu cineva.
Mai poti sa incerci ca in alergare sa iti stabilesti niste obiective imediate ( mie imi place sa depasesc lumea din fata care alearga :-p ). Mai poti sa diversifici si cu alte activitati, daca nu ai chef de alergat poti sa mergi intr-o zi cu rolele sau bicicleta 😉
Si desigur mai e solutia MP3-ului, daca iti place muzica sigur te va motiva sa ai un playlist special cu tine la alergat ( ia imagineaza-ti sa alergi pe melodia de mai jos, ai grija sa nu bagi prea multe scari la inceput si cu carcasa de vita nu stiu cum te descurci )

Deci te apuci ?

Sper sa convinga macar pe cineva sa se apuce de alergat, si mai ales sa se tina de alergat ( asta e al naibii de greu ) destul cat sa descopere bucuria alergarii.

Multa bafta si pas intins.

8 Comments

  • Unomacolo says:

    Faza cu patrupede cu ipostaza bipeda a fost de mare valoare .. 🙂

  • gabi solomon says:

    ma bucur ca iti place fauna de la noi 😀

  • Drago says:

    Ceea ce nu spune niciunul dintre voi, cei pe care tocmai îi citi este:
    – cum să alerg, presupun că sunt mai multe tehnici, nu?!
    – cum să respir?!
    – cât să alerg, cum sunt o “ea”, am deci dileme legate şi de perioada aceea din lună, 😀
    – cum să-mi leg şireturile la pantofii sport 🙂 da, da nu râde, da’chiar mi-a zis mie un amic, mai zilele trecute, că a văzut pe YouTube un filmuleţ pe tema asta,
    – cum să mă alimentez,
    – să beau, sau nu, apă în timpul alergării…
    – ce se întâmplă cu muşchii, oasele, inima şi… restul organelor mele în timpul şi după alergare?!
    – câte calorii se consumă,
    etc. etc.

    • gabi solomon says:

      Toate lucrurile pe care mi le-ai enumerat sunt destul de importante, dar sunt din faza a 2-a a alergarii.
      Eu prin articolul asta am vrut sa conving intai oamenii sa iasa la alergat, apoi daca ii place o sa caute despre toate lucrurile astea.
      Ele ar putea fi subiectul unui articol separat, daca le includeam aici as fi plictisit pe majoritatea mai mult decat acum, si poate si mai rau ar fi crezut ca jogging-ul e ceva foarte complicat si care necesita foarte multe cunostiinte sau research inainte.

  • Drago says:

    Greu tată, greu! Te rog fă ceva pentru că OpenId-ul n-a mers în ruptul capului. Başca la “guest” a trebuit să insist de vreo 3-4 ori, şi nu cred să mă fi lovit Alzheimer-ul, deja. 😀 😛

    http://ratacitprintrecuvinte.blogspot.com/

  • Stefan says:

    Salut,

    Cum e cu alergarea pe timp de iarna in parc?

    Am avut mai multe tentative de alergat incepute din primavara dar pe care le-am stopat la sf. toamnei. Mai apoi am reluat alergarea (primavara) dar forma fizica a scazut din nou.

    • gabi solomon says:

      Buna Stefan,

      Iarna ai odata alternativa de alergat in sala, pe banda.
      Insa eu am alergat si afara, numai ca e un pic mai dificil insa poate fi destul de fain. Am alergat si iarna ;))

Lasa un comentariu

Your email address will not be published.