Ultramaratonist, Galantom, organizator de evenimente sportive

La pedalat cu Ape Rider

1.48K 0

La fel ca mulți mă uitam cu jind la rețelele de închiriere biciclete din alte orașe. Cei de la Raiffeisen depun eforturi de ceva ani să crească rețeaua iVelo. Oricât de dragi îmi sunt pentru implicarea lor în sport, trebuie să recunosc că îmi place mai mult de Ape Rider.

Am încercat să folosesc de câteva ori iVelo, mi-am făcut card și abonament la ei, dar rețeaua destul de mică făcea de multe ori să fie mai mare daraua decat ocaua. Mergeam mult până la stația de pornire, mergeam un pic și apoi iar pe jos de la stația de oprire până la destinație.

Vreo două zile saptămâna trecută, din cauza unui ping-pong instituțional am folosit destul de intens Ape Rider. Am avut prima zi vreo 15 sesiuni și zic eu peste 25km pedalați. După aceste zile pot să spun că îmi place mult sistemul și îl voi folosi cu siguranta des în continuare.

Rețea și cum funcționează

Am povestit aici cum funcționează din comunicatul oficial. Pe scurt e vorba de o rețea de biciclete fără stație pe care le poți lăsa aproape oriunde (sunt parcări virtuale) și pe care le închiriezi din aplicația Ape Rider. La acest moment sunt aproximativ 2.000 de biciclete lansate în oraș.

Aplicație în general

Menționez că eu am folosit aplicația pe Android, în caz că sunt diferențe cu cea de pe iOS.

Aplicația la acest moment este destul de basic, dar pentru moment eu zic că îți faci bine treaba cu ea. Am mai avut mici probleme, momente când s-a blocat, dar nimic major și toate s-au rezolvat cu o închidere și redeschidere.

Distante & GPS

La câteva sesiuni mi-a aparut distanța zero sau extrem de mică. Din ce mi-am dat seama el folosește GPS-ul din aplicație pentru partea asta și uneori nu se actualizează cum trebuie. Personal nu prea mă interesează statistica asta prea mult, dar dacă ea ar funcționa mai bine cred că ar ieși niște super grafice despre cât pedalează oameni, pe la ce ore, pe ce străzi etc.

Poate ar fi interesant să se facă o combinație între datele de GPS din aplicație și cele din bicicletă.

Harta si pozitionare

Ca și hartă aplicația folosește google maps și merge relativ binișor.  Poți să muți harta ușor să vezi unde sunt alte biciclete, chiar și la distanțe mari. Lucru util pe care l-am folosit de exemplu în metrou când am rezervat o bicicletă la stația unde urma să cobor.

Teoretic ai un buton de centrare a hărții pe poziția ta, dar cred că un mic cerc plasat permanent pe poziția curentă ar fi mai util. Acest lucru e valabil și la ecranul din timpul cursei.

Gasirea bicicletelor
În momentul în care cauți bicicleta cea mai apropiată pentru mine ar fi mai util să văd poate o lista cu distanțe până la ele. Te poți descurca poate și cu harta, dar ea se încarcă mai greu din cauza numărului mare de parcări. Dacă nu sunt într-o cursă ar fi mai util cred să vezi mai rapid bicicletele și apoi parcările. Poate chiar aș scoate de tot parcările în momentul acesta și să le vezi doar daca faci toggle la un buton pe hartă.

Când ești pe hartă, punctele cu roșu sunt biciclete. La zoom se face refresh la puncte, iar uneori acest lucru poate dura câteva secunde. GPS-ul de poziționare nu este tocmai precis, așa că e bine să te uiți puțin după ele pe o rază de 50m dacă nu o vezi din prima. Am avut de câteva ori problema că nu am găsit bicicleta în locație. De cele mai multe ori am renunțat și am plecat la următoarea. De 2 ori însă am căutat chiar intens bicicleta pe raze de chiar 150m și nu am dat de ea. Poate ar fi interesant să poți raporta când nu găsești o bicicletă, iar dacă accelași lucru se întâmpla de mai multe ori, merită verificat poate o ține cineva în scară sau în curte.

Posibilitate de închiriere din rezervare

Pentru că eram un pic contra-cronometru am preferat de multe ori să rezerv o bicicletă ca să nu mă rezesc că nu mai e când ajung în locație. Totuși nu am reușit să îmi dau seama dacă poți închiria direct din ecranul de rezervare. Eu ce am făcut mereu era să dau cancel la rezervare și să le închiriez normal. Cred totuși că ar trebui cumva să o închiriez direct când ajungi acolo fără anularea rezervării.

Ecranul din timpul cursei

Momentan este destul de basic și nu vezi decât o hartă. El mai face din când în când un autocenter pe locația ta, dar fără să arate punctul exact unde ești pe hartă. Ce ar fi drăguț ar fi să poți să vezi unde ești și atingând o parcare virtuală să te navigheze către ea.

Posibilitate de pauză în timpul cursei

Uneori am avut nevoia să fac o pauză mică în timpul cursei, să intru 5 minute la un magazin. Nu aș fi vrut să închid cursa fiind doar de 10 minute pe bicicleta, dar nici să o las nelegată. Ce am facut acum a fost să închid totuși bicicleta și implicit cursa, iar apoi să dau rezervare pe ea ca să nu o pierd 🙂

Închiriere. Deschidere. Sistemul de securizare

Este ca un antifurt clasic pe roata din spate. Foarte practic și simplu. Din câte mi-am dat seama el comunică cu aplicația din telefon prin bluetooth asta ca să știi că ai nevoie să fie activat.

La startul închirierii se deschide automat prin scanarea codului de pe bicicletă în aplicație. La finalul ei îl închizi manual și se termină sesiunea, lucru confirmat atăt sonor de antifurt cât și în aplicație.

Am avut o singură problemă cu el la o închiriere, când bicicleta era căzută, iar când i-am dat unlock, nu s-a deschis inițial. Asta pentru că antifurtul atingea o spiță și nu a fost tras de arcul din interior. Lucrul ăsta s-a rezolvat ușor miscănd puțin roata cât să nu mai atingă spița antifurtul și s-a deschis imediat.

Bicicletele

Bicicletele mi s-au părut super faine și exact ce trebuie pentru oraș. Nu sunt mega comode, având cauciucurile pline, dar nici nu am simțit că îmi sar dinții din gură cum am mai citit prin alte locuri. E adevărat că încetineam la coborărea unei borduri, ba chiar am căutat să cobor pe unde erau mai joase. Singurul loc unde am simțit ceva trepidații a fost pe o porțiune cu piatra cubică foarte stricată.

Clacsonul m-a luat un pic prin surprindere fiind pe ghidon, în partea dreaptă, și asemănător cu un schimbător. Deși știam că sunt cu o singură viteză am crezut că am dat eu peste una specială și am primit vreo 2-3 priviri cănd a clățănit puțin învărtind serios de manetă sau cum s-o numii.

Coșul din față mi se pare extrem de util să mai pui una alta. E fain că e prins de cadru, așa că nu se mișcă când miști ghidonul. Astfel riscul să cadă ceva din el este un pic mai mic.

Luminile din ce mi-am dat seama merg pe baterie încărcată de un panou solar din coș. Mergând mai mult ziua cu ele, nu am petrecut prea mult timp să mă uit la ele. Am mers o singura dată seara si au pornit cred automat:)

E adevărat că în anumite momente aș fi dorit măcar 2-3 viteze pentru a pedala mai ușor la deal sau mai repede. Totuși pentru că asta ar însemna un cost în plus, eu aș prefera de bani respectivi mai multe biciclete în sistem.

Pe cele pe care le-am folosit nu am avut nici o problemă mecanică. Acum sunt și noi, dar sunt curios cum vor rezista în timp.

Raportarea problemelor la bicicletă

Dacă dai de o bicicletă cu probleme poți să o raportezi în aplicație. Lucru care întămplător l-am și testat prima oraă cu o bicicletă care avea farurile stricate. La raportare poți adăuga momentan și o singură poză din galerie. Pentru omeni leneși ca mine ar fi fost drăguț să poți  să faci poză direct din aplicație și ideal poate 2-3 poze. Asta pentru că eu vroiam să semnalez atât farul față cât și spate și era cam greu cu o singură poză.

Numărul de tipuri este pate cumva limitat, dar poate și mai multe ar fi mai confuz. Eu am vrut la un moment dat să raportez o bicicleta cu șa care nu mai stătea sus și am dat broken bike. Lucru care a însemnat că la plecare nu am putut să o mai închiriez, fiind marcată ca stricată.

Rețeaua și distribuția bicicletelor

Am pedalat mai mult prin zonele Lujerului, Gara de Nord, Eroilor, Universitate, Victoriei, Unirii. În aceste zone nu am avut probleme să găsesc o bicicletă la maxim 200m de mine. Am avut la un moment probleme cu localizarea lor (vezi mai sus), astfel că am pierdut  ceva timp să merg de la una la alta.

Find așa fără stații mulți s-au gândit la aspectul furtului. Partea faină este că se pare că proiectul are și o componentă de “educație”, de la lansare au fost mai mulți hoți prinși care au acum dosare penale. Dacă vreți puteți urmării profilul lui Andrei Botescu de facebook pentru mai multe povesti pe zona asta.

Gânduri de final

Chiar dacă teoretic pot pedala și cu bicicleta mea, de multe ori cred că sunt ceva mai multe avantaje cu Ape Rider. În primul rând că pot combina ușor cu alte mijloace de transport, pot lua metroul pe câteva stații și apoi bicicleta. Astfel că ajung mai repede și mai puțin transpirat.

Apoi mai e avantajul că nu mai depinzi de vreme, e dimineată urât, plec cu metroul, seară mă pot întoarce cu bicicleta 🙂

Așa că eu mă declar fan 🙂

Voi ați testat Ape Rider? Cum vi s-a părut?

Lasa un comentariu

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.