Domnul ministru Liviu Marian Pop a anunțat triumfător ieri pe facebook că a rezolvat problema sportului din școli: s-a aprobat primul manual la disciplina educație fizică pentru clasa a V-a. Sună a știre de pe TimesNewRoman, dar din păcate se pare că glumele cu “teză la sport” devin realitatea din toamnă.
Manualul este produs de Editura Didactică şi Pedagogică, și îl puteți frunzării integral aici.
Unul dintre autori, Dorin Stoican, ne liniștește:
Ora de educaţie fizică şi sport se va desfăşura ca până acum, practic, pe terenul de sport sau în sala de sport, copilul nu va veni cu acest manual la şcoală, nu-l va căra în ghiozdan
Acum nu zice nimeni că poate într-un univers paralel, ar putea exista un rost și pentru un manual de sport destinate elevilor. Dar cum va funcționa în România acest instrument? O să fie elevul ascultat la una din lecțiile din manual? O să aibe test scris la „Întoarceri de pe loc”, „Formarea coloanei de gimnastică”?
Dacă totuși este așa un soi de lectură opțională, poate că suma cheltuită pe manuale ar avea un impact mai bun în achiziția de echipamente pentru orele de sport. Dincolo de starea infrastructurii sportive, multe școli abia de au câteva mingi pentru a desfășura ora de sport.
Pe valul creat, au sărit și alte edituri cu alternativele oferite de ei, vezi editura Litera:
Doamna Prof. Univ. Dr. Monica Stănescu, vă felicit pentru activitatea academică! Dar acum nu cred că puteți spune cu inima împăcată că asta era acum necesar sportului școlar din România. În plus, nu mai bine în loc să arătăm elevului pe un ecran pozițiile de bază, poate ei pot învăța mai ușor dacă profesorul le arată pe viu. Eventual poate merge printre ei și îi mai corectează acolo unde nu țin poziția corectă.
Nu de alta dar în lucrarea Particularităţile educaţiei fizice şcolare în România nu am văzut la concluzii vreo recomandare pentru introducerea de manuale pentru elevi. Dacă totuși ar trebui să fie niște manuale, sunt de accord cu dumneavoastră că ar fi necesare poate niște manuale pentru profesorii pentru a aborda metodologii noi care să facă ora de sport mai atractiva.
It is compulsory to approach some instruction methodologies relying on the real available teaching resources. Depending on them, the specialist will decide on the contents to be taught, in order to achieve the competences prescribed by the school curricula.
Ca să ne mai liniștim puțin, nu putem decât să facem haz de necaz și să sperăm că poate le vin mintea la cap.