Cred că deja toți pasionații de ciclism știu de povestea de pe Ventoux cu căzătura lui Porte și duatlonul lui Froome. Un incident care a creat multe controverse, lucru de așteptat. Sportul e cu siguranță plin de pasiune și atunci e normal să apară mereu discuții aprinse și, totuși …
Ca să discutăm pe același lucru, pentru cei care poate încă nu au văzut imaginile.
De aici începe povestea. O poveste în care foarte mulți au luat poziții foarte aprinse și extreme, aș zice eu. E de așteptat, toți cei implicați în fenomenul ciclismului și al oricărui sport până la urmă o fac cu siguranță și dintr-o pasiune mare pentru sport. Caz în care partea rațională cade de multe ori pe locul doi. Totuși, parcă, atunci când de la o părere diferită ajungem ca la întâlnirea galeriilor, parcă e momentul în care îți vine să spui: prietene, șezi domol.
Specatorii sunt de vină
Fără ei ar mai fi Turul Franței la fel? Ar mai avea acel miraj în jurul lui? Spectatorii au rolul lor. Secțiunile alea în care cicliștii trec prin marea aia de oameni sunt unele dintre cele mai emblematice și mai populare imagini din tur. Cu siguranță, unii specatori sunt cretini pe bune și ar merita bătuți bine, puși cu forța să pedaleze 200km doar ca să aibă mai mult respect.
Ai zice că ar ajuta să ai oameni care să îi țină sub control sau să se dea amenzi. Dacă nebunul nu se potolește după ce tot vede că alții ca el primesc pumni și tot insistă, oare îl oprește o amendă?
Ce cred că ar ajuta pentru extremele astea, ar fi că dacă suntem prin zonă, să luam atitudine. Totuși, poate nu chiar așa
Trebuiau garduri …
Am văzut secțiuni unde pe o parte a șoselei era perete de stâncă și pe o parte era gard după care ar fi trebuit să stea spectatorii. În realitate, o bună parte au sărit gardul și erau lângă stâncă. Aici există și circumstanțele atenuate, traseul fiind scurtat, iar organizatorii au declarat că nu au avut timp să mute mai multe garduri mai jos.
Acum cu siguranță ele ajută, totuși ele nu elimină complet nebunii …
Ce cautau motocicliștii aia așa aproape …
Păi încercau săracii să prindă cadrele faine la care ne uităm noi la TV. Ne-am mai uita noi dacă am avea numai imagini de la 200m sau din elicopter?
Pentru traseele montane cred totuși că trebuie găsită o soluție pentru toate motocicletele (arbitri, TV, foto). Poate reduse un pic cele cu foto care ar putea pe ultima parte să meargă înainte și să prindă la punct fix.
Păi dacă era altcineva decât Froome …
Ca să fie clar din capul locului, cred că decizia arbitrilor a fost cea mai bună în situația dată. Iar ca idee, decizia a acordat bonificații și pentru Quintana, Valverde și Van Garderen, acordându-le același timp ca Yates.
De aici începe însă controversa. Dar oare dacă era altcineva primeau la fel bonificație? Hai să nu fim ipocriți și să recunoaștem că sunt puțini oameni care știu și urmăresc toți sportivii. Dacă era vorba de un grup de sportivi pe locurile din coadă cu siguranță arbitrii nu ar fi tratat la fel situația, dar nici noi ca și specatori nu am fi urmărit la fel cazul.
Cu siguranță că indiferent de numele cicliștilor, dacă erau cicliști de top implicați în același accident, ar fi ieșit la fel discuții. Nu am cum să spun că ar fi fost același rezultat, că nu sunt mama omida, dar eu tot la fel aș fi procedat ca arbitru.
Căzătura asta nu trebuia să se întâmple …
Ei acum, hai să fim sinceri, căzăturile fac parte din spectacol. Când un ciclist coboară cu 70km/h, dacă am ști sigur că nu există riscul de căzătură, nu ar fi la fel de palpitant. Bineînțeles că ele trebuiesc prevenite, că doar nu suntem la ciclism-obstacole, dar nici nu trebuie să dăm în extrema opusă doar pentru că un spectator idiot a blocat o motocicletă.
Oricum cred că …
Indiferent de situație, imaginea lui Froome alergând va rămâne în istorie 😀
Foto by AFP