De fiecare dată când străzile se închid pentru un eveniment sportiv, parcă aud în cor știrile și postările: „Haos în trafic!”, „Orașul e blocat din cauza alergătorilor sau bicicliștilor!”. Aceste generalizări îmi cam zgârie urechile, mai ales când lipsesc cifrele concrete. Așa că mi-am zis: hai să vedem cât de rău e, de fapt, „dezastrul” ăsta. M-am pus pe adunat date reale din Waze, pentru a face puțină lumină.
Ruta de studiu: Piața Charles de Gaulle – Parcul Tineretului
Acum ceva ani, un domn scria despre dictatura alergăriatului şi cum evenimentul sportiv a obturat axa Nord-Sud a oraşului am ales ca rută de urmărit un traseu de la Piața Charles de Gaulle la Parcul Tineretului.
Am salvat cam care au fost timpi estimaţi de waze când a fost evenimentul L’Étape Romania by Tour de France din oră în oră. Apoi am încercat să mai iau câteva valori din timpul săptămânii. Urmează să salvez nişte date şi de la Maratonul Bucureşti din weekend. Şi apoi m-a, gândit că ar trebui să salvez şi nişte date legate de diagonala est -> vest :p. Aşa că am mai adăugat o rută de la Shopping Center Militari la Naţional Arena.
Primele cifre
Surpriză! Traficul „dat peste cap” în timpul unui eveniment sportiv este, în mod ironic, la nivelul unei zile obișnuite din timpul săptămânii. Deci, dacă îți faci drum prin oraș în timpul săptămânii, aceleași 10 minute de întârziere le poți experimenta și într-o zi de weekend cu evenimente. Poate chiar mai puțin! Din păcate, nu am apucat să salvez date dintr-un weekend fără evenimente, dar nu mă aștept la diferențe uriașe.
Momentan, pe ruta de la nord la sud, la ora 13:00 când ar trebui să fie mai aglomerat în weekend cu evenimente au fost 21 minute estimate faţă de 19, 21 şi 24 minute din timpul săptămânii. Şi sub cifrele de la traficul de seara la 29 minute.
„Dar e weekend, vreau să circul liber!”
Foarte bine! Însă ce înseamnă, mai exact, „liber”? Dacă te gândești că orașul ar trebui să fie o autostradă goală în weekend, îmi pare rău să te dezamăgesc, dar blocajele sunt frecvente, chiar și în lipsa evenimentelor sportive. Uite doar în jurul mall-urilor și vei vedea cum cozile de mașini devin o constantă.
Întrebarea este: de ce acceptăm acele întârzieri ca fiind normale, dar ne revoltăm când sunt cauzate de evenimente sportive? Dar ne bucurăm când vedem performaţele unei excepţii şi ne plângem că nu mai avem alte rezultate în sport.
Mai departe
Așadar, o să continui să adun date, pentru că am un interes pur „egoist”. Când discut cu autoritățile locale despre organizarea evenimentelor sportive, vreau să avem cifre clare, nu impresii vagi despre „haosul” din trafic. Câte minute adaugă, de fapt, un eveniment sportiv la traseul tău? Până acum, răspunsul e: nu atât de multe pe cât ai crede.