Cu toții cred că am mai trecut pe roșu ca pietoni. Ne asigurăm bine și trecem. Bicicleta până la urmă nu e foarte diferită față de un pieton, așa că obiceiul e același. Mai pui un picior jos când treci, ca să fii aproape pieton. Trecerea pe roșu este cu siguranță ilegală, dar vi se pare corectă sau nu?
Unde e legal
Înainte de a trece la discuția etică, merită menționat că sunt orașe care permit bicicliștilor să trecă pe roșu, în anumite condiții bineînțeles. Ultimul exemplu este Paris, care a introdus această regulă în 2015. În anumite intersecții, biciliștii au semne speciale care le dau dreptul să treacă chiar dacă este roșu, acordând însă prioritate celorlalte autovehicule. Un soi de cedează trecerea.
Același principiu de cedează trecerea este aplicat și în cazul unei legi din Statele Unite numite “Idaho stop“. Alte state au legi similare denumite “Dead Red” și sunt argumentate ca necesare din cauza semafoarelor inteligente care nu reușesc să detecteze bicicliștii pentru a declansa verdele.
Situații extreme
Cu toții cred că ne-am bucura dacă am putea să petrecem mai puțin timp la semafoare, indiferent dacă suntem în mașină, pe bicicletă sau pe jos. Criticii unor astfel de legi susțin că o astfel de lege ar putea încuraja un comportament nechibzuit al bicicliștilor.
Un debate destul de intens s-a pornit pe Reddit după un articol în care se anunța că un șofer ce consumase alcool a lovit și ucis un biciclist mergând cu 60 mph (96 kph) într-o zonă de 30 mph (48 kph) și a fost condamnat la doar 10 zile de pușcărie, patru ani cu suspendare și 25,000$ despăgubiri.
Dezbaterea a fost intensificată în momentul în care cineva a completat informațiile din articol cu faptul că biciclistul trecuse pe roșu în momentul accidentului. Așa că întrebarea se pune care este culpa șoferului în această situație. Cât de mult putea să prevină el accidentul? În primul rând, dacă considerăm doar viteza, putem spune că e întradevăr un factor extrem de important al șansei de supravițuire.
Ce părere aveți? Ar trebui ca bicicliștii să aibe voie treacă pe roșu?
Indiferent de situție, cred că trebuie să învățam să avem în primul rând mai mult simț de supraviețuire, de autoconservare. Cel puțin mai mult decât unii pe care îi văd prin trafic. Nu de alta, dar dacă ajung prin spital sau și mai rău, iar personal nu mă interesează că eram pe verde sau pe roșu.
Totuși cred că bicicletele nu sunt nici mașini, nici pietoni și în legislație ar trebui tratate distinct. Astfel aș fi pentru o lege care să permită bicicliștilor să treacă pe roșu în anumite situații (ex: când faci dreapta, sau când mergi înainte și pietonii au verde). Există deja studii în această direcție care arată că astfel de intersecții nu cresc numărul de accidente.