Din păcate, avem o relație… toxică cu mașinile. Genul de relație în care crezi că „îți fac bine”, dar în realitate îți sug tot timpul, banii și cheful de a merge pe jos. 😩 Totul pornește de la un mit frumos: Drumuri mai bune = Timp mai scurt Și cum zice americanul: „Time is money”, sună logic să vrem mai multe șosele, pasaje și autostrăzi. Doar că în practică… știm din anii ’70 că nu funcționează chiar așa.
Oamenii au un fel de „constantă a navetei” – un timp pe care sunt dispuși să-l petreacă zilnic pe drum: cam o oră. Asta înseamnă că dacă infrastructura se îmbunătățește și ajungi mai repede la birou, nu vei folosi acel timp câștigat pentru tine. Ce vei face, în schimb? Te vei muta mai departe. Dacă acum poți sta într-o casă în Ilfov și faci aceiași 45 de minute până în Pipera ca din Dristor… atunci adio apartament de bloc. 👋 Asta e „legea fundamentală a congestiei”: cu cât crești capacitatea drumurilor, cu atât atragi mai mult trafic.
Deși acest principiu e cunoscut de zeci de ani, orașele din toată lumea continuă să investească în infrastructură auto, în speranța că vor „salva timp”. E o promisiune ușor de vândut în campanii. Dar ne lovim rapid de realitatea prioritizării mașinii, când ne chinuim să parcăm sau stăm la semafoare. Fiecare dintre noi are „acel semafor” unde așteaptă minute în șir. 😤
Și ce facem, demolăm autostrăzile? 🏗️ Pare o întrebare ironică, dar… da, unii chiar au făcut-o. În Seul (Coreea de Sud), autoritățile au decis să demoleze o autostradă suspendată cu 4 benzi pe sens care traversa orașul. Ce s-a întâmplat?
- Oamenii și-au schimbat comportamentul.
- A crescut presiunea pe transportul public.
- Traficul auto nu a crescut.
Deci da, infrastructura poate fi regândită. Nu-i apocalipsă.
Problema e mai adâncă:
🚲 Bicicletele, trotinetele și transportul în comun sunt văzute ca „eco”, bune pentru mediu.
🚗 Mașinile sunt privite ca „investiții”, bune pentru economie.
Așa că guess what? Politicile publice vor continua să prioritizeze mașina.
Un fun fact… care nu e chiar funny 😬 Conform unei analize Buletin de București, București + Ilfov au cam tot atâtea mașini ca Tokyo. Doar că Tokyo are… de 15 ori mai mulți locuitori.
Mai multe detalii poți urmării și în clipul de mai jos.