Uneori, viața îți dă de furcă în cele mai creative moduri. Mai ales când eşti căscat şi îţi pierzi buletinul. Unde l-am pierdut? Probabil într-un avion, deși sper să nu îl găsesc într-un buzunar peste vreo lună. Oricum trebuia schimat curând, dar m-am trezit cu o misiune eroică: actualizarea datelor la patru bănci. Numai bun să vedem cum mai merge digitalul la ING, BT, Raiffeisen şi Unicredit.
Câteva detalii înainte: am trecut durata totală de așteptare, deși poate nu e relevant pentru procedura mea. Dar cred că numărul de oameni din agenție și timpul de rezolvare ține și de ce probleme ajung în agenții. Înțeleg că poate depinde de numărul de clienți, deci nu e cine știe ce studiu științific, este doar experiența personală.
Banca Transilvania – rapid, dar nu prea futurist
Primul popas: Banca Transilvania, cont de PJ / ONG. Două persoane în față, plus un părinte cu copil venit ulterior. Aproape 23 de minute de așteptare și un proces care a durat patru minute. Scanat buletinul, confirmat că nu mi s-a schimbat adresa sau starea civilă și gata. Fără hârtii, fără semnat. Totuși, am primit un document fizic de confirmare.
Însă nici un SMS, nici un email în schimb. Lucru neplăcut că parca aş vrea să primesc notificări că poate se fac fără voia mea.
Raiffeisen Bank – de unul singur, ca un ninja
Aici aveam un cont de persoană fizică, aşa că a mers totul din aplicație. Nu era nimeni în agenţie aşa că am mers direct, mi-a spus doamna cum se face din aplicaţie. A durat cam 10 minute cu totul că a trebuit să actualizez una din aplicaţii. Altfel merge repede, scanezi buletinul, confirmă schimbarea și primești un SMS.
ING Bank – digital, dar aglomerat
Aici era cea mai mare aşteptare. Dar aveam 2 conturi de actualizat, un PF şi un PFA. Iar sucursala ING era plină: şase oameni și o mămică cu un copil venit după. Cu toate astea, a mers neașteptat de rapid: doar 9 minute de așteptare, apoi 3 minute pentru PF și 10 min pentru PFA.
Aici zvonul era că banca preia datele automat de la Evidența Populației. Ceea ce se întîmplă şi la PF şi la PFA, dar tot trebuie intrat în aplicaţie şi confirmat. Ceea ce este relativ normal că mai sunt ceva date care nu ţin de buletin, gen telefonul și emailul. Dar a mers repede la PF unde toate erau deja completate.
La PFA a mers mai greu că se face doar în aplicaţia web şi am făcut pe calculatorul de acolo şi la introdus parola mea de paranoic de 2 ori a durat ceva :-p. Au mai fost şi ceva bife care nu erau preselectate, plus preluat date de la ONRC.
Per total plăcut şi fără hârtie / semnat / completat 😀
Primit confirmare pe email, all good!
Unicredit Bank – rapid dar oldschool
Aici aveam un alt cont de ONG. Dar nu era nimeni în ageţie aşa că a mers repede. Dar totuşi oldschool: hârtii, semnături, copii de buletin. Totuși, s-au mișcat rapid: 8 minute și jumătate. Am semnat pentru o aplicație nouă care promite să elimine hârtia. Ce paradox: să semnezi pe hârtie ca să nu mai semnezi pe hârtie.
Mici concluzii
Cu excepția Unicredit, toate băncile par să fi descoperit mantra “fără hârtie”, chiar și pentru persoane juridice. Singurul loc unde lucrurile au mers lent a fost la ING, pentru PFA-uri, unde a trebuit să confirm manual diverse detalii – sursa fondurilor, preluarea datelor din RECOM – toate parcă uitate în baza lor de date.
Și dacă tot vorbim de viitor, poate pe viitor se va lega totul la ROeID?
Aţi auzit de el? Practic, un „login with Google” pentru stat. Ideea e bună: să accesezi platforme guvernamentale sau europene cu un singur cont. Eu îl folosesc acum în relaţia cu vreo 2 primării.
Încă nu e ceva wow acum, dar teoretic va deveni identitatea ta digitală integrată la nivel european.