De ce stă bicicleta în picioare?

E genul de întrebare simplă dar cu răspuns complex. E şi mai ciudat când te gândeşti că bicicleta există in forma actuală de ceva vreme. Au aparut diverse îmbunatăţiri însa în princiupiu ea este la fel. Mi se pare foarte tare că şi acum oameni de ştiinţă sunt la stadiul de teorie asupra forţelor care explică acest fenomen.

Aş fi curios să aflu de ce credeţi voi ca stă in picioare?
Asta înainte sa vedeţi clipul :-p

Share your love
Gabriel Solomon
Gabriel Solomon

Ultramaratonist, Galantom, organizator de evenimente sportive

Articles: 1217

6 Comments

  1. Si eu tot de momentul de inertie dat de rotatia rotilor m-as fi legat. Dar vad in comentariul de mai jos ca nu ar fi asa. Sper sa ma lamureasca video-ul 🙂

  2. Roata se
    rotește când bicla se înclină, pentru că centrul ei de greutate este
    deasupra axului de rotație al furcii. mai exact, e vorba de centrul de
    greutate al ansamblului roată + furcă, care este deasupra axului de
    rotație al furcii. când bicla se înclină, greutatea ansamblului
    roată+furcă (R+F) pică în afara planului roții și se poate descompune în
    două componente: una în planul roții, care nu poate roti furca, iar
    cealaltă perpendiculară pe planul roții, care rotește furca+roata. e un echilibru
    instabil, ca peste tot când centrul de greutate e deasupra punctului de
    sprijin.

    în mers, dacă împingi bicla înainte, la cea mai mică înclinație,
    roata se rotește și forța centrifugă contrabalansează înclinația și o
    readuce la normal (după cum se spune și în video).

    spre comparație, dacă furca ar
    fi montată invers, atunci centrul de greutate R+F ar pica sub axul de
    rotație al furcii, la înclinarea biclei ar apărea un echilibru stabil,
    care ar roti furca+roata în sensul invers. în mers, dacă împingi
    bicicleta înainte bicicleta astfel modificată, rotația invers a roții din față ar accelera căderea,
    la primul dezechilibru. dar, dacă împingi bicla modificată cu spatele, ar fi
    stabilă, căci centrifuga ar compensa înclinația și s-ar menține!

  3. In timpul miscarii, la nivelul rotii apar fote centrifuge verticale care cu cat viteza este mai mare cu atat tind sa mentina verticalitatea. Tendinta de stabilitate a bicicletei pe verticala dar mai ales traiectoria liniara este data si de diferenta dinte axa ce trece prin axul furcii si axa ( paralela cu prima ce trece prin axul rotii). Furca bicicletei este usor curbata inainte; diferenta dintre perpendiculara dusa la sol din axul rotii fata si punctul in care cade axul furcii pe sol purtand denumirea de trail. Distanta dintre cele doua axe de care am vorbit mai sus se numeste rake. Cu cat valoarea este mai mare ( trailul), cu atat bicicleta ( motocicleta) are o traiectorie in miscare mai liniara si tinde sa o pastreze, insa si efortul de intare in viraj al biciclistului va fi mai mare.
    Din acest motiv, la viteze foarte mari virajul se ia nu prin viraj direct catre directia dorita; adica vrem sa ne deplasam spre stanga, viram la stanga ci prin procedeul numit countersteering. Adica, daca vrem sa viram la stanga, impingem usor de ghidon spre dreapta , bicicleta ( mai ales motocicleta) se va apleca spre stanga si va avea loc schimbarea directiei spre stanga. Pentru a reveni in pozitie verticala din viraj aplecat spre stanga va trebui sa viram usor spre stanga. Forta centrifuga dezvoltata de greutatea noastra si a bicicletei ne va aduce in pozitie verticala. Geometria optima pentru tipul de bicicleta, conformatia biciclistului ( motociclistului) este o adevarata inginerie si maiestrie a celor care fac reglajele si e modificata uneori tinandu-se cont si de tipul de pista, tipul de viraje si, la nivel de performanta, “fineturile” tin cont si de ” temperametul (stilul de pilotaj) pilotului.

  4. Treaba cu bicicleta , eu m am gandit ca seamana cu un titirez daca el se invarte incontinuu sta in picioare , asa si biciceta daca are miscare continua sta dreapta cand se opreste din rotatie cade .Mi se pare acum nu stiu ca forta gravitationala atrag mai bine corpurile in miscare care se misca preactic circular in jurul axei , da pamantul este mare dar ati auzit vreodata cum sa format luna ? 2 planete sau ciognit si au creat pamantul iar in jurul planetei au fost expulzate corpuri din cele 2 planete ca un inel al pamanutului usor usor corpurile sau unit, lovit, storcit , ceva de genu si a format luna , am deviat mult dar daca forta gravitationala a pamantului nu a premis pamantului sa aiba un inel la o scara mai mica toate corpurile care creeaza o miscare circulara mai mica sau mai mare vor fi atrase mai puternic , acum nu stiu daca e adevarat doar asa am gandit-o s-ar putea sa fie o prostie 😀

Leave a Reply to MadaaCancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.